Återbetalnings och returpolicy
Innehållsföteckning ……………………………………….…………………………………………………………2
1. Allmänt……………………………..………………………….……………………………….……………………….2
2. Beställning……………….………………………..…………….…………………………….……………………..2
3. Betalning ………………………….…………………………..…………….………………………….……………..2
4. Integritetspolicy …………………………………………………………………..………………………………3
5. Immateriella rättigheter …………………………..……………………………………..…………………..3
6. Frakt och leverans………………….……………..……………………………………………………………..3
6.1 Leveranstid……………….…………………………………………………………………………………….3
6.2 Leveranssätt……………………………………………………………………………………………………4
6.3 Transportansvar…………………………………………………….………………………….……………5
6.4 Transportskador……………………………………………………..………………………………………5
6.5 Ej utlöst order…………………….……………………………………………………………………………5
7. Ångerrätt, produktgaranti och öppet köp …………………………..………………………………..5
7.1 Ångerrätt…………………………………………………………………………………………………………5
Produkter i försämrat skick……………………….……………………………….……………………6
7.2 Så returnerar du en vara……………………..……………………………………………………………6
Postnord………………….………………………..……………………………………………………………..6
8 Returavgift …………………………………………………………………….………………………………………7
9. Reklamation ……………………………………………………….…………………………………………………7
10. Force majeure …………………………………………………………………….……………………………….8
11. Övriga villkor…………………..……………….………………………………………………………………….8
12. Gällande lag och tvist……………………..…………..……………………………………………………….8
13. Kontakt…………………..……………………………………………………………………………………………8
Köpvillkor
Följande köpvillkor gäller för , om inte annat särskilt överenskommits skriftligt
mellan respektive kund (nedan kallad ”kunden” eller ”du”) och
KREATIVA (nedan kallad ”företaget eller ”vi” & ”oss”) Vid försäljning
till konsument tillämpar vi de tvingande regler som följer av tillämplig
lagstiftning.
1. Allmänt
Vi säljer varor via internet till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste
du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är
under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare.
2. Beställning
Beställning av produkter görs på vår hemsida. Om du har frågor kring hur du
beställer är du välkommen att ringa vår kundservice på 070-2773550 eller kontakta
oss via vår kontaktsida (länk till kontaktsidan). Genomförd beställning innebär att
du godkänner dessa köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras
i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att
skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i
t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation etc.
förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår
korrigering får du självklart välja att avboka din order utan kostnad.
3. Betalning
I kassan kan du välja mellan flera betalningsalternativen faktura, swish eller direktbetalning.
Vi garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på vår sida är säkra.
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Fraktkostnad
tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid din beställning. Vi
förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna för våra produkter.
4. Integritetspolicy
Vi kan komma att behandla dina personuppgifter vid din användning av vår sida.
Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i
vår Integritetspolicy. (länk till den)
5. Immateriella rättigheter
Allt innehåll på vår sida, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala
nedladdningar och annan mjukvara, samt alla immateriella rättigheter relaterade
därtill (såsom upphovsrätter, designrättigheter, mönsterrättigheter och varumärken),
tillhör företaget och är skyddat av svensk och
internationell lag. Du förvärvar ingen äganderätt till sådant innehåll eller sådana
immateriella rättigheter genom din användning av vår sida eller genom köp av
produkter från oss exempelvis stickmönster.
6. Frakt och leverans
När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som ska
leverera din order inom utsatt tid. Vi kan inte lämna någon leveransgaranti för varor
som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt
lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än
vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en
försening.
När vi har skickat din order får du en leveransbekräftelse med en spårningslänk till din e-postadress. Om ditt paket skickas med flera
leveranser får du också flera leveransbekräftelser. Använd kollinumret eller
spårningslänken för att spåra din leverans.
6.1 Leveranstid
Leveranstiden baseras på artiklarna i varukorgen, ditt postnummer samt det fraktsätt
som valts. I kassan finner du en uppskattad leveranstid för just dina varor.
Denna information finner du även i din orderbekräftelse när köpet har
genomförts.
6.2 Leveranssätt
Leverans av beställda varor sker genom Postnord.
VARUBREV
Leverans hem till brevlådan – Postnord
Vid mindre försändelser på enstaka produkter, eller med en totalvikt som understiger
2 kg, levereras varubrevet direkt hem till din brevlåda. Om försändelsen är för stor
för din brevlåda lämnas den utanför din dörr eller lämnas vid brevlådan i en påse. Du
behöver inte vara hemma för att ta emot din leverans, utan den levereras utan
kvittens.
Observera att leveransansvar upphör när försändelsen lämnats i brevlåda eller
utanför dörr.
Vill du inte att dina varor ska levereras till dörren eller i en påse vid brevlådan bör du
välja någon av våra andra erbjudna leveranssätt, exempelvis leverans till ett
utlämningsställe eller hemleverans med kvittens.
POSTPAKET
Leverans till utlämningsställe – Postnord
Försändelsen anländer till ditt närmsta Postnord-ombud, t.ex. en närliggande
livsmedelsbutik. En SMS-avisering skickas ut med information om vart du kan hämta
ditt paket. Paketet måste hämtas inom 7 (sju) dagar för att förhindra att det skickas i
retur till oss.
6.3 Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga.
Vid en eventuell retur till oss är det du som kund, som har ansvaret för att returen
returneras korrekt utifrån våra returvillkor, och du är ansvarig för din köpta produkt
(inklusive skador som orsakas produkten) fram till dess att du lämnat denna till
transportören som ska returnera produkten till oss.
6.4 Transportskador
Om produkten är skadad när du tar emot produkten bör detta anmälas omgående till
vår kundservice (länk till kontakt). För att vi ska kunna reklamera skadan
gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3
dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller
såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp
och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.
Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid
mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att
reklamationen ska kunna hanteras korrekt.
En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till oss.
Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss
att kostnadsfritt avhjälpa felet.
6.5 Ej utlöst order
Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för den hantering som uppstår
om du inte hämtat ut levererade produkter i tid (returfrakt, expeditionskostnad etc.).
Därför tar vi ut en avgift på 299 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos
postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du
ångrar ett köp och vill returnera varan behöver du först kontakta kundservice som
hjälper dig med en retur av paketet.
7. Ångerrätt, produktgaranti och öppet köp
7.1 Ångerrätt
När du handlar på KREATIVA.NU har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller någon i ditt
ställe mottar produkten.
Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på
annat sätt anpassats efter dina önskemål. Inte heller mönster i PDF format.
Om du vill utöva din ångerrätt ska du följa instruktionerna som anges här (LÄNK).
Om du inte vill använda ovan alternativ kan du använda den standardblankett för
utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, du hittar den här (LÄNK).
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Varan ska skickas i retur inom
14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till
oss. Varan ska skickas väl emballerad i gott skick. Om varan inte returneras i
godtagbart skick har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Du kan läsa mer om
det här (LÄNK).
Om produkten har använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fastställa
dess egenskaper och funktioner, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt
prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med
hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan
returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice
(LÄNK) som bedömer om en retur kan göras.
7.2 Så returnerar du en vara
Nedan följer instruktioner om hur du returnerar din köpta produkt, för att din ångerrätt
eller rätt till öppet köp ska gälla.
Postnord
Returnera en vara genom att följa dessa steg:
1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla
paketet noggrant.
2. Fäst den medföljande returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln. (I vissa
leveranser medföljer ingen retursedel. Då behöver du först kontakta
kundservice som skickar ut en retursedel till dig via mejl.)
3. Lämna in paketet på ett PostNord-ombud. Spara kvittot som returbevis.
Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.
8 Returavgift
Nedanstående returavgifter tas ut när du utnyttjar din ångerrätt eller rätt till öppet
köp:
• Övrigt smått och mellanstort gods (paket med vikt under 20 kg) – 99 kr.
Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror lämnas in till vald
transportör på ett korrekt sätt. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet
från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.
Returfraktkostnaden dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp. Om du
ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice
inom 14 dagar efter du eller någon i ditt ställe har mottagit din order och meddela att
du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du
även fraktkostnaden du betalade vid köptillfället återbetalad. Om du returnerar delar
av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas fraktkostnaden
inte. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram
förfallodatum. Det gör du genom att kontakta oss på al@kreativa.nu eller genom att ringa 070-2773550.
Önskar du att neka ditt paket hos ombudet måste du kontakta vår kundservice innan
detta görs för att inte bli debiterad avgiften för ej utlöst order.
Om produkten är skadad, om du inte har fått din retursedel eller om du har några
andra frågor, kan du alltid kontakta oss.
9. Reklamation
När du handlar hos oss har du två månaders reklamationsrätt.
Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten.
Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av oss, för att
produktgarantin ska gälla. Produktgarantin innebär att du, beroende på situationen,
kan erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset.
Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv
har orsakat skadorna.
Om du vill göra en reklamation och/eller göra produktgarantin gällande, vänligen
kontakta vår kundservice. Vi kommer att be dig att skicka en beskrivning
av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa dig
vidare i processen. Eventuell återbetalning kommer att ske så snart som möjligt efter
att vi har mottagit och registrerat den defekta produkten på vårt lager.
Vi betalar givetvis kostnaden för returfrakten om du gör produktgarantin eller
reklamationsrätten gällande.
10. Force majeure
Om vårt fullgörande av våra åtaganden enligt dessa villkor eller ingångna avtal
väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som vi inte kan
råda över och som vi inte skäligen kan ha förutsett, ska detta befria oss från
fullgörande av våra förpliktelser, samt skadestånd och andra påföljder (s.k. force
majeure). Sådana oförutsebara händelser kan vara krig, naturkatastrofer,
stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från
underleverantörer, samt andra fördyrande omständigheter och händelser utanför vår
kontroll.
11. Övriga villkor
Vi har rätt att använda underleverantörer för fullgörande av våra förpliktelser enligt
dessa köpvillkor.
Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon
bestämmelse i dessa köpvillkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i
fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den
utsträckning som tillämplig lag tillåter.
Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor.
12. Gällande lag och tvist
Dessa köpvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt, dock med
undantag för sådana internationellt privaträttsliga bestämmelser som medför
tillämpning av rätten i någon annan jurisdiktion.
Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig
till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
via https://www.arn.se/konsument/, +46 85 08 860 00 eller arn@arn.se. Vi följer
alltid ARN:s rekommendationer.
13. Kontakt
Besöksadress:
Marsliden 187
912 70 Marsfjäll
Sverige
Utdelningsadress:
KREATIVA
Marsliden 187
912 70 Marsfjäll
Sverige
Kundservice
Telefon: 070-2773550
E-mail : al@kreativa.nu .